2017. március 02., csütörtök, 10:22
Címkék: Audi Hungaria Motor autógyár autógyártás elektromobilitás fejlesztés győr villamos hajtás
A villamos hajtás dinamikus vezetési élményt ad sofőrjének, és dinamikus fejlődési lehetőséget az Audi Hungaria Zrt-nek. Merre tart a győri e-motor? Gulyás Gusztáv, a Járműhajtás Fejlesztés osztályvezető mérnöke mesél arról, milyen innovatív technológiákkal találkozott Győrben az elmúlt hat évben.
– „Budapesten végeztem villamosmérnökként, ezután hosszabb időt, 10 évet töltöttem egy ausztriai fejlesztőközpontban. Onnan 6 évvel ezelőtt érkeztem Győrbe az Audi Hungariához, ahol azt a szép feladatot kaptam, hogy a villamos gépek fejlesztésével kapcsolatos tevékenységeket megszervezzem. Mindeközben rendkívül magas színvonalú, innovatív technológiákkal és jól képzett szakemberekkel találkoztam.” – kezdi Gusztáv.
Egyre több villamos gép a közeljövőben az utakon
Az autóipari trendeket figyelembe véve megjósolható, hogy a következő néhány évben meghatározó lesz a villamos gépek számának növekedése a járművek hajtásában. Egy felelősen gondolkodó és cselekvő vállalat számára természetes, hogy folyamatosan foglalkozik olyan új, innovatív technológiákkal, melyek egyre környezetbarátabbak és hozzájárulnak a fenntarthatósághoz.
Gulyás Gusztáv, a Járműhajtás Fejlesztés osztályvezető mérnöke
A nagyvárosokban lassan elviselhetetlen a légszennyezés, a szén-dioxid kibocsátási határértékek folyamatosan szigorodnak, és az is egyre gyakrabban vita tárgya, hogy kitiltsák-e a belső égésű motorokkal működő járműveket (és nulla emissziós autókra lesz szükség) ezeken a területeken. Korábban a csak sportkocsik számára elérhető menetdinamika lokális emisszió nélkül egyre több vásárlót vonz. „A villanyautózásnál szerintem ma egy vonzóbb dolog van: a villanyautó-fejlesztés. Ez pedig itt és most a magyar mérnökök számára elérhető Győrben, az Audi Hungaria e-mobilitási kompetencia-központjában.”
Sokan nem tudják, hogy Győrben, Magyarországon működik a világ legnagyobb motorgyára. „Gyakran talán azon is csodálkoznak, hogy itt legtöbbször németül kommunikálunk. – folytatja Gulyás Gusztáv. – Nem csoda, hogy azt is kevesen tudják, hogy fejlesztőmunka is folyik az Audi Hungariánál. Bár az Audi győri gyára termelő vállalat - a motorok és a járművek gyártásán van a hangsúly -, a járműhajtás fejlesztésen körülbelül 250-en dolgozunk. Elsődleges feladatunk a gyártással kapcsolatos fejlesztési problémák megoldása, de komplett termékvariánsok fejlesztését is meg tudjuk oldani itt helyben. Szoros napi kapcsolatban vagyunk a németországi fejlesztőközpontokkal. Gyakran folytatunk személyes egyeztetéseket a németországi anyavállalattal, ami nagyon egyszerű, hiszen Győrből közvetlen charter repülőjárattal egy óra alatt elérhető Ingolstadt. Sokan dolgozunk egy időben különböző helyszíneken egy projekten, de mindenki megtalálja egy-egy munkafolyamat izgalmas szeletét, amelyben el tud mélyedni és kreatívan alkotni.”
Az Audi Hungaria győri gyárában ezen a villanyautón dolgoznak a mérnökök
Győrben a villamos járműhajtás-fejlesztés széles spektrumon mozog. Ez a részleg 2011-ben alakult, azóta folyamatosan építik fel ezt a speciális know-how-t: kiváló konstruktőr és motorkísérleti mérnök kollégákkal dolgoznak. Sokan úgy vélik, hogy ezekre a területekre csak és kizárólag villamosmérnökök jelentkezhetnek. Ez tévedés, hiszen a villanymotornak is van gépháza, csapágya, kenése, hűtése. Tehát a fejlesztőmérnökök gépészeti kihívásokkal is szembesülnek. A tervek szerint 2018-ban indul az Audi elektromos autóinak sorozatgyártása, és ekkor kezdik meg az villamos motorok előállítását a magyarországi gyárban. A prototípusok már most is Győrben készülnek.
A szerzők az Audi Hungaria Zrt. munkatársai:
Gulyás Gusztáv és a Személyügyi marketing csapat tagjai