A tavaly decemberben Kínából induló, majd világméretűvé szélesedő koronavírus-járványnak a legtöbb ország drasztikus korlátozások bevezetésével próbált gátat szabni. Az intézkedések kiterjedtek az élet szinte minden területére. A közoktatási intézmények 1-2 nap alatt kényszerültek átállni a többségük számára szinte teljesen újdonságnak számító digitális tanrendre. Jóval könnyebben vették az akadályokat azok a duális képzést folytató vállalatok, ahol az online platformok használata napi rutinnak számít, és a tananyag jelentős része digitális formában már korábban is a diákok rendelkezésére állt. A tapasztalatokról és a tanulságokról beszélgettünk Siszer Tamással a Festo Kft. Délkelet-Európai Didactic régió vezetőjével, Dulichár Péterrel a Festo Didactic magyarországi vezetőjével, és Dr. Gurabi Gyulával a Festo-AM Kft. duális képzésének vezetőjével.
Magyarország eltökélt szándéka, hogy a „Made in Hungary” korszakból átlép az „Invented in Hungary” fejlettebb állapotába. Ezt követeli meg az ország versenyképességének növekedése, a jobb életszínvonal kialakításának igénye. Viszont ezt a pályát csak úgy lehet befutni, ha munkaintenzív állapotból tudásintenzív állapotba sikerül felfejleszteni magunkat. Ennek természetes és egyedüli lehetséges útja az oktatás minőségének és színvonalának folyamatos emelése.
Az Ipar 4.0 már nem a jövő kérdése többé, minden társadalomnak haladnia kell a korral, és szembenéznie a kihívásaival. Az ipari folyamatok megértetéséhez következetes és módszeres oktatásra és képzésre van szükség. Ezentúl nem csak azt kell megtanulnunk, hogy hogyan működnek a minket körülvevő berendezések, hanem azt is, hogy ezt az információt hogyan tudjuk továbbadni a következő generációknak. A robotika jelenleg olyan helyzetben van, hogy a fizikát és a műszaki tudományokat szórakoztató, tanulható, és szemléletes módon képes bemutatni.
8000 négyzetméteres képzési központ épült az autógyár mellett korszerű környezetben, a legmodernebb technológiák felhasználásával, amelyek az ipar 4.0 világára készítik fel a jövő járműipari szakembereit.
Immáron hat éve hirdet nemzetközi csereprogramot az Eckerle CNC forgácsolást tanuló szakiskolásoknak, amely során idegen környezetben, az iskola falain túl mélyíthetik el szaktudásukat. Ezúttal a németországi Eckerle üzem gyakornokai jártak Magyarországon tavasszal, páratlan évben a magyar fiatalok mehetnek majd Németországba.
Háromoldalú stratégiai megállapodást kötött 2018. március 20-án az ITK Holding Zrt., Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Debreceni Egyetem, amelynek értelmében tovább bővülhet a cég leányvállalatának, az Inter Traction Electrics Kft-nek az ipari és az oktatásbeli szerepvállalása Debrecenben. Ennek keretében az idei évtől a Debreceni Egyetem kihelyezett tanszékeként képezhet jármű mérnököket az ITE.
Az Eckerle Magyarország Industrie üzletága a duális képzési rendszer bevezetésétől partnere a Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának. A kiskőrösi üzemegység négy szakon működik együtt a felsőoktatási intézménnyel, ahol gépészmérnökök, járműmérnökök, mérnök informatikusok, valamint műszaki menedzserek tölthetik szakjuknak megfelelően gyakorlati időszakukat a cégnél. Hubina Pétert, az Eckerle cégcsoport európai automatizálási vezetőjét kérdeztük az együttműködésről, aki 2015 óta az intézmény záróvizsga-bizottsági elnöke.
Az ipari szereplők és az egyetemek együttműködésének a leginkább kézzelfogható előnye a fiatal szakemberek gyakorlatiasabb gondolkodásmódja lehet Somogyi András, a magyarországi Bosch Csoport HR-igazgatója szerint.
A tudás hatalom. Ez nagyrészt még akkor is igaz, ha napjainkban az internet tele van senkinek sem hasznos tudással. A műszaki ismeretekkel kapcsolatos tudás azonban az írott történelem kezdete óta a világot előremozdító erőként működik. Hazánkban mintha ezen a téren is egy helyben járás történne, az oktatási intézményekből kikerülő fiatalok minimális gyakorlati ismerettel és használható tudással vágnak neki az életnek. A gyakorlati képzésről és a műszaki oktatási intézmények infrastrukturális ellátottságáról Smoling László, az EMCO szerszámgépeket forgalmazó Büll & Strunz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a TechMonitornak.
A magyarországi munkaerőpiacon az európai átlagnál magasabb a digitális analfabéták aránya, amiért elsősorban a köznevelés hiányosságai tehetők felelőssé. A csorbát az oktatáspolitikai szakemberek az informatikai és műszaki tudományágak kutatóival és az iparági szereplőkkel karöltve próbálják kiköszörülni.
Duális képzésre 2017 őszétől az Óbudai Egyetem hat karán, összesen 217 helyre jelentkezhetnek a középiskolai tanulmányaikat befejezők. Székesfehérváron 162 hallgató kezdheti meg ilyen formában a tanulmányait, Budapesten pedig összesen 55 helyre jelentkezhetnek a felvételizők, olyan vállalatoknál, mint az IBM, EPAM vagy a Denso. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a duális képzésben résztvevő hallgatók egy érdemjeggyel jobban teljesítenek.
22 abroncsgyártónak készülő diák tett a napokban úgynevezett szintvizsgát, ami egyben belépő az Apollo gyöngyöshalászi gyárába: a sikeres vizsga a feltétele annak, hogy a tanulók megkezdhessék képzésük gyakorlati részét az ultramodern technológiával felszerelt üzemben. Az Apollo Tyres két heves megyei középiskolával alakított ki együttműködést, a duális képzésben résztvevők az elméleti ismereteket a gyöngyösi József Attila Szakközépiskolában illetve a hevesi Eötvös József Református Oktatási Központban sajátítják el, a gyakorlati képzéshez pedig az abroncsgyártó óriás biztosítja a feltételeket.
A hazai mérnökképzés támogatásával segíti munkaerő utánpótlását a 25 éve Magyarországon tevékenykedő Eckerle cégcsoport. A duális képzésben résztvevő felsőoktatási hallgatók a vállalatoknál eltöltött magas gyakorlati óraszámnak köszönhetően szakmai tapasztalattal és tudással kerülnek a munkaerőpiacra, sok esetben pedig a gyakorlatukat biztosító cégnél helyezkednek el.
Duális képzés elindításáról állapodott meg a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrummal és két tagintézményével, az Eötvös Loránd és a Szily Kálmán szakgimnáziumokkal. A vállalat most épülő Tanműhelyének kapacitása akár öt szakma gyakorlati ismereteinek oktatására is lehetőséget biztosít majd. A szeptembertől induló képzésben résztvevő fiatalok nemcsak munkahelyi tapasztalatokhoz jutnak, hanem akár állásajánlatot is kaphatnak a cégtől.
Negyedik alkalommal rendezte meg kifejezetten lányok számára szervezett nyílt napját a Mercedes-Benz Gyár Kecskeméten. A 2013-ban indult, ma már hagyománynak számító rendezvényen több mint 60 pályaválasztás előtt álló fiatal hölgy ismerkedett meg a járműkarosszéria-előkészítő és felületbevonó, a gépjármű mechatronikus, a mechatronikus karbantartó, valamint a szerszámkészítő szakmákkal a Mercedes-Benz Oktatási Központjában.
A kiskőrösi Eckerle 2012 óta a Pallas Athené Egyetem – akkor még Kecskeméti Főiskola - Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karának (GAMF) duális szakképzési partnere. Az együttműködés keretében több szakon van lehetőségük a diákoknak kiemelt gyakorlati lehetőséggel elvégezni tanulmányaikat. A kiskőrösi cég rendezvényeken és szakmai kiállításokon - az egyetemmel közösen - népszerűsíti a duális szakképzési formát, emellett rendszeresen nyílt napokat tart kiskőrösi üzemegységeiben.
Adómentes lett a minimálbér erejéig a duális képzésben résztvevő hallgatók díjazása, amelyet a hallgatót foglalkoztató vállalkozás fizet, így az érintett cégek pénzügyi osztályának figyelembe kell vennie a bérszámfejtésre vonatkozó módosításokat, hívta fel a figyelmet a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Baker Tilly Hungária. A júniusi törvénymódosítás sajátossága, hogy a jogalkotó 2015. szeptember 1-ig visszamenőleg is kiterjesztette az adómentességet.
Ez az esemény a felsőoktatás és a magánszféra együttműködése szempontjából igazi mérföldkő – hangsúlyozta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár a Kecskeméti Főiskola diplomaátadó ünnepi szenátusi ülésén, ahol átvették diplomáikat azok a duális hallgatók is, akik először végeztek az országban, ebben a képzéstípusban. A főiskola, valamint a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. együttműködésével 2012-ben elindított felsőoktatási duális képzés mintát szolgáltatott a képzéstípus országos bevezetéséhez.
Üzem- és iskolalátogatásokkal népszerűsítik a duális szakképzési lehetőségeket a tanrend keretében együttműködő hazai cégek és az oktatási intézmények. A Kecskeméti Főiskola GAMF Karának szervezésében a főiskola nyílt napján számos leendő mérnökhallgató, valamint az új képzést támogató partnercégek is képviseltették magukat.
Három főiskolai hallgató kezdte meg gyakorlati időszakának első ütemét az év elején a kiskőrösi Eckerle Magyarországnál. A cég a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Karával kötött együttműködést tavaly novemberben, amelynek keretében duális oktatás formájában biztosít gyakorlati lehetőséget a leendő mérnököknek.
A Daimler AG. stratégiai törekvése, hogy a nők is mind nagyobb számban vállaljanak munkát a német márka autógyáraiban. A vállalat a Girl’s Day elnevezésű nyílt napon népszerűsítette a pályaválasztás előtt álló lányok számára az autóipari szakmákat. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára sokféle formában segíti a szakiskolai tanulók és főiskolai hallgatók bevonását a munka világába. Ennek egyik formája a duális képzési rendszerben való részvétel, ami 2011 óra sikeresen működik.
A Mercedes-Benz „Generációk Egészségmegőrzéséért Program” néven innovatív kezdeményezést indít. A gyár interaktív és szórakoztató rendezvénye új megközelítésbe helyezte a drogprevenciót. A program nagykövetei: Dr. Zacher Gábor, Aranyosi Péter humorista, ifj. Knézy Jenő sportriporter, Lesinszki Dávid DJ, illetve Gera Zoltán válogatott labdarúgó.
Duális szakképzés keretében folytatja együttműködését a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Kara, valamint az Eckerle Magyarország november közepétől. A mérnökök oktatásának támogatásával leendő munkavállalóinak képzését erősíti a cég, mivel folyamatos telephelyfejlesztéseinek köszönhetően várhatóan több, és nagyobb gyakorlati tapasztalatú dolgozóra lesz szüksége a térségben.
Minden eddiginél több érdeklődő látogatta meg az október 16-án rendezett S&T FOCUS 2015 – CAD/CAM/CAE/PLM Szakmai Napot. Az idei év kulcstémája az oktatás és az ipar szerves együttműködése, és az új innovatív technológiák áttekintése volt.
Duális szakképzést indított szeptemberben a Debreceni Egyetem Gépészmérnöki Kara. Az intézmény által első alkalommal meghirdetett műszaki képzésben több nagyvállalat mellett gyakorlati lehetőséget biztosít két kiválasztott hallgatónak az AVENTICS Hungary Kft. is. A diákok ezáltal a tanulmányaik során a lehető legtöbb gyakorlati időt tölthetik az iparág hazai képviselőinek szárnyai alatt, ami a diplomaszerzést követően jelentős előnyt képvisel a munkaerőpiacon.
Évente 250 szakmunkástanuló vesz részt az Audi Hungaria Motor Kft.-nél a duális szakképzésben; a napokban 150-en kezdték meg gyakorlati vizsgájukat a vállalatnál - tájékoztatta a járműgyár az MTI-t.
A magyar mérnöki tudás szélesítésére, a gyakorlati képzés erősítésére és a fenntartható fejlődés gondolatának elmélyítésére tudásközpontot hozott létre a TÜV Rheinland az Óbudai Egyetemmel közösen.
Társaiknál három-négyszer jobb elhelyezkedési esélyt szereznek és 40-50 ezer forinttal a szakmunkásátlagbér feletti keresetre számíthatnak azok, akik duális szakképzésen végeztek - emelte ki Komáromi Róbert, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) főigazgatója szerdán Győrben, sajtótájékoztatón.
A magyar felsőoktatásban elsőként együttműködésben a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-vel és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.-vel gyakorlatorientált (duális típusú) képzés indul a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán, a járműmérnöki alapszakon szeptembertől.