A magyar és a szlovák autóipar esélyei

Átfogó iparági stratégia elkészítését szorgalmazták a PwC II. Regionális Autóipari Konferenciáján

2013. április 22., hétfő, 08:33

Címkék: Armin Krug Audi autóipar egyetem elemzés GAMF GM győr járműipar Jens Hörning Kecskemét Mercedes Opel PwC stratégia suzuki szlovákia VW

Az európai gépjárműiparban jelenleg is átrendeződés zajlik, amelynek egyik hozadéka, hogy a kelet-közép-európai térség egyre nagyobb szeletet hasít ki magának – olvasható a PwC, a világ vezető pénzügyi tanácsadó cégének április 11-én bemutatott tanulmányában.

Magyarország növekedési lehetőségeit nagyban segítené egy átfogó iparági stratégia, ami nemcsak a meglévő költségelőnyökre, úgymint olcsó munkaerő és kedvező adózási feltételek, hanem az innovációra, a kutatás-fejlesztésre és a szakképzett munkaerő biztosítására is támaszkodik – hangsúlyozta Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetője az idén április közepén Győrben tartott Regionális Autóipari Konferencián.

Kevés lesz az költségelőny

„A jelenleg is zajló átrendeződés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 ezer járművet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszereződött és 1,1 millió darabra emelkedett. A pozitív tendencia fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévő költségelőnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni” – hangsúlyozta Armin Krug a konferencián elhangzottak egyik tanulságaként.

A tudásé a főszerep

A PwC „Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák-magyar tengelyen” című tanulmánya, mely a Magyarországi, Szlovák és Globális Vezérigazgató Felmérések válaszai alapján készült, megállapítja: iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a járműgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, amelynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben. Kiváltképp fontos a képzett munkaerő biztosítása, mivel ez már ma is hiánycikk a nagy autóipari fellegvárakban, és ez a fejlődés komoly gátja lehet. „A felsőoktatási intézményeknek intenzíven be kell kapcsolódniuk a vállalati kutatás-fejlesztési folyamatokba, valamint a szakember utánpótlásba. A műszaki képzést nyújtó intézményekben látunk már erre pozitív példákat, úttörő ebben az Audi tanszékcsoport a győri Széchenyi István Egyetemen, de a jövőben hasonlóan növekedni fog a Kecskeméti Főiskola GAMF karának szerepe is a járműipari képzésben” - tette hozzá Armin Krug. „Szlovákia gépjárműipari vonzerejében kétség kívül nagy szerepet játszanak a költségelőnyök, amit azonban egyre inkább felvált a termékinnováció, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi k+f tevékenység beépülése az értékláncba. A fejlesztési folyamatban a kutatóintézetek és az egyetemek is aktívan részt vesznek” – mondta Jens Hörning, a PwC Szlovákia autóipari vezetője.

Amire szükség van: iparági stratégia

A PwC tanulmánya szerint Magyarország és Szlovákia alapvetően hasonló helyzetben van a gépjárműipari vállalatok vonzóképessége szempontjából. A tudásalapú hozzáadott érték emelése a növekedési stratégiák egyik domináns eleme lesz a közeljövőben. Érdemes kiemelni, hogy bár a vállalatvezetői prognózisok rövid távon nem tanúskodtak kitörő optimizmusról, középtávon mindenképpen van esély a növekedésre és a kapacitásnövekedésre, főleg Magyarország esetében. E mögött első sorban a felfutó nagyberuházások állnak. Armin Krug szerint Magyarország jelenlegi helyzetén egy átfogó autóipari stratégia lendíthetne: „A magyarországi  autóipari cégekkel együttműködve azt látjuk, hogy minden egyes szereplőnek van valamilyen elképzelése a fejlődésről, innovációról, viszont ezek nincsenek összehangolva, nincs egy jól átgondolt és több oldalról is támogatott, hosszú távon is fenntartható stratégia az iparág számára. Ennek megalkotása alapvető fontosságú lenne a közeljövőben.”

Fent és lent

A növekedési kilátásokkal kapcsolatban a PwC tanulmánya megállapítja: Magyarországon és Szlovákiában a gépjárműipar a felülteljesítők közé tartozott 2012-ben és várhatóan meg is tudja tartani húzószerepét, ezt várják legalábbis az iparág legjelentősebb vállalatainak vezérigazgatói. Ugyanakkor fontos megjegyezni azt is, hogy világszinten az autóipari cégek vállalatvezetőinek prognózisa a gazdasági kilátásokról az elkövetkező 12 hónapra évről évre egyre szélsőségesebb kilengést mutat a többi iparághoz képest. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a gépjárműiparra jellemző gazdasági ciklikusság alapvetően meghatározza majd a magyar és szlovák kilátásokat is.

Az Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák-magyar tengelyen című tanulmány ide kattintva érhető el.

(Forrás: PwC Magyarország)

 

Még több cikk a témában:

Magyarországra menekülnek a szlovák cégek

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
MŰSZAKI ÁLLÁSBÖRZE




Média Partnerek